Wizyta studyjna – szlakiem Lokalnych Produktów

21 czerwca 2024

Sprawozdanie LGD z realizacji Operacji Własnej

40-osobowa grupa przedstawicieli LGD Dobra Widawa spędziła fantastyczne trzy dni w Zagórzańskich Dziedzinach. W wyjeździe w dniach 17-19.06.2024 r. wzięli udział przedstawicieli Zarządu, Rady, przedstawiciele Gmin partnerskich i Biura LGD oraz lokalni twórcy ludowi, producenci i rzemieślnicy. Nasz projekt zakładał realizację działań, których celem będzie uświadomienie i wykorzystanie „dobrych praktyk” z terenu innego LGD, gdzie istnieje dobrze rozwinięta marka produktu lokalnego. Zapoznaliśmy się z aspektami prawno-organizacyjnymi dotyczącymi promocji obszaru objętego marką lokalną, zasadami certyfikacji oraz znaku towarowego oraz poznaliśmy aspekty dotyczące promocji marki lokalnej, w tym: certyfikacji, oznakowanie produktu, sieciowania i współpracy między producentami.

Nad naszą grupą przez cały czas pobytu czuwała p. Magdalena Polańska – koordynator marki Zagórzańskie Dziedziny. Zakwaterowani byliśmy w hotelu JANDA Resort & Conference w Mszanie Dolnej, który posiada Znak Promocyjny ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY na swoją ofertę turystyczno - noclegową. W hotelu mieści się Punkt sprzedaży produktu lokalnego oraz  Zagórzańska księgarenka. Program był bardzo bogaty i ciekawy. Przede wszystkim poznaliśmy opowieści o zagórzańskiej marce lokalnej, kolejnych etapach jej budowania i ofercie, którą w ciągu sześciu lat udało się stworzyć i na stałe wprowadzić w wielu miejscach Zagórzańskich Dziedzin.

Pierwszego dnia udaliśmy się na spacer na Grunwald - wzniesienie górujące nad stolicą Zagórzan, miastem Mszana Dolna w towarzystwie „Żywego informatora turystycznego”. Jest to jedna z usług z oferty Zagórzańskich Dziedzin wyróżnionej Znakiem Promocyjnym Zagórzańskie Dziedziny przedstawiającą sposób opowieści o regionie i ekonomizacji działań mieszkańców regionu. Odbyliśmy również warsztaty gotowania tradycyjnych potraw kuchni zagórzańskiej - posiadające Znak Promocyjny ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY, które przeprowadziły Śwarne Babki z KGW Łętowe. Nauczyliśmy się gotowania 4 zagórzańskich potraw wpisanych na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych: zagórzańskiej zupy z korpieli na mleku, pierogów z suszonymi śliwkami, klusek rozgarnywanych zwanych sapką oraz kołacza razowego na słono. Dzień zakończyliśmy wyśmienitą kolacją regionalną, po której była przymiarka strojów zagórzańskich, pamiątkowe fotografie i… uścisk dłoni Grzegorza Kubowicza, który dopiero po kolacji wręczył nam zasłużone certyfikaty potwierdzające tytuł Zagórzańskiego wędrowca.

Drugiego dnia po śniadaniu udaliśmy się „Pod skrzydłami Anioła – na spacer po kościele p.w. św. Michała Archanioła w Mszanie Dolnej”. Jest to kolejna usługa z oferty Zagórzańskich Dziedzin wyróżnionej Znakiem Promocyjnym Zagórzańskie Dziedziny przedstawiająca sposób opowieści o regionie i ekonomizacji działań mieszkańców regionu. Po powrocie ze spaceru wzięliśmy udział w warsztatach „Zagórzańskie malowanie” wyróżnione Znakiem Promocyjnym Zagórzańskie Dziedziny. Przeprowadziła je kreatorka Zagórzańskich Dziedzin – pani Józefa Potaczek, która znak jakości zagórzańskiej marki lokalnej uzyskała również na „Drzewiane łobrozki” oraz usługę warsztatową „Lalka – kukiełka, zagórzańska zabawka”. Jest to przykład współpracy podmiotów w ramach lokalnej marki parasolowej. Po obiedzie z wykorzystaniem produktów ze Znakiem Promocyjnym ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY, w tym. m. in. „Smakosza – pierogów mojej mamy z borówkami 450 g” oraz „Lody i Spółka – Lody mleczna borówka z sosem borówkowym” udaliśmy się na quest – wyprawę po skarb „W Mszanie Dolnej z Jaskiem po hrabiowski skarb” zakończony konkursem z nagrodami. Po części merytorycznej grupa udała się na Zagórzańską biesiadę posiadająca Znak Promocyjny ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY do Bacówki w Olszówce. Czekał na nas poczęstunek na bazie produktów lokalnych, w tym tych ze znakiem Promocyjnym ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY. Odbyliśmy warsztaty taneczno – muzyczne „Pieca zadym nie troncojcie” wyróżnione Znakiem Promocyjnym ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY z udziałem kapeli rodziny Kościelniaków. Warsztaty poprowadziła pani Dorota Kościelniak ze Stowarzyszenia Miłośników Kultury Góralskiej Pod Cyrlom z Olszówki. Stowarzyszenie jest Partnerem Zagórzańskich Dziedzin. Członkowie zespołu występują w tradycyjnych, zagórzańskich strojach, prezentują zagórzańskie tradycje muzyczne i taneczne, tworzą bogatą ofertę kulturową w ramach Stowarzyszenia Miłośników Kultury Góralskiej Pod Cyrlom z Olszówki. Zagórzańska biesiada, warsztaty taneczno – muzyczne oraz tradycyjne zabawy „Kaście byli kie my się bawili” są przykładem zarobkowych działań Podmiotu Ekonomii Społecznej.

Trzeciego dnia po ostatnim śniadaniu z wykorzystaniem produktów lokalnych, w tym tych ze Znakiem Promocyjnym ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY m. in. miodu wielokwiatowego, miodu mniszkowego i miodu ze spadzi liściastej z Pasieki u Piotra Woźniaka z Koniny oraz Gorczańskich serów naturalnych, wędzonych czy z dodatkami z gospodarstwa Moniki Kubik z Mszany Górnej. Po śniadaniu wzięliśmy udział w warsztatach „Gorczańskie sery – smak zagórzańskiej tradycji” – wyróżnione Znakiem Promocyjnym Zagórzańskie Dziedziny. Poprowadziła je pani Monika Kubik prowadząca Rolniczy Handel Detaliczny. Zaprezentowano nam krótkie łańcuchy dostaw oraz mogliśmy degustować Gorczańskie sery (naturalne, wędzone i z dodatkami) wyróżnionych dziedzinnym znakiem jakości. Kolejnym punktem programu był wjazd na Kasina Ski&Bike Park – wyjazd kolejką na górną stację, zwiedzanie Moped Retro, gdzie zaprezentowano nam ciekawą ofertę tego Partnera Zagórzańskich Dziedzin. Zwiedzanie Moped Retro zakończyliśmy obiadem w Młodzieżowym  Ośrodku Rekolekcyjno – Rekreacyjnym na Śnieżnicy w Kasinie Wielkiej. Zaprezentowano nam tam ciekawą ofertę tego miejsca również wyróżnionego Znakiem Promocyjnym Zagórzańskie Dziedziny. Mieliśmy również możliwość zakupu pamiątek w Punkcie sprzedaży produktu lokalnego.

Po powrocie do hotelu do Mszany Dolnej uczestniczyliśmy w spotkaniu podsumowującym nasz pobyt w Zagórzańskich Dziedzinach.  Utrwaliliśmy sobie pozyskane informacje dotyczące tła budowania regionalnego partnerstwa na rzecz promocji regionu – budowanie marki lokalnej Zagórzańskie Dziedziny, struktury partnerów zajmujących się marketingiem regionu oraz wspierających aktywizację mieszkańców, ich pasji i promocję idei ekonomii społecznej, wiedzy i dobrych praktyk z zakresu ekonomizacji działań organizacji pozarządowych, marketingu produktów lokalnych, aktywizacji mieszkańców do współpracy, przykładów funkcjonowania podmiotów, które na swoje produkty, usługi i inicjatywy otrzymały Znak Promocyjny ZAGÓRZAŃSKIE DZIEDZINY. Po miłym spotkaniu przyszedł czas na podziękowania za towarzystwo i opiekę oraz przekazanie ogromu wiedzy naszej grupie. Jesteśmy przekonani, że jeszcze kiedyś odwiedzimy ten region Polski.

Galeria

Gminy partnerskie

Gmina Bierutów Gmina Bierutów Gmina Czernica Gmina Czernica Gmina
Długołęka Gmina
Długołęka Gmina Dobroszyce Gmina Dobroszyce Gmina Dziadowa Kłoda Gmina Dziadowa Kłoda Gmina Jelcz-Laskowice Gmina Jelcz-Laskowice Gmina Międzybórz Gmina Międzybórz Gmina Syców Gmina Syców Gmina Oleśnica Gmina Oleśnica Gmina Wilków Gmina Wilków